Tento celorepublikový školní projekt
koordinuje sdružení pro ekologickou výchovu TEREZA.
V teoretické části si žáci nejprve
opakují, co to ten ozon vlastně je a jak vzniká. (Plyn O3
vznikající slučováním O2 + O za působení katalyzátorů – např. ÚV
záření ).
V další fázi si opakují složení
atmosféry a lokalizují hlavní oblast výskytu ozonu – ve
stratosféře, cca 25 – 40 km nad zemí.
Dále žáci zdůvodňují význam
stratosférického ozonu – hlavní ochrana proti škodlivému ÚV a
diskutují o freonech a ozonové díře.
Další diskuse se vede také o kyselých
deštích, o skleníkovém efektu a o globálním oteplování.
Druhá fáze projektu se odvíjí od pojmu
BIOKATALYZÁTORY a představuje se jeden z nich – speciální kultivary
tabáku citlivé na koncentraci přízemního ozonu. Přízemní ozon je
plyn vznikající především reakcí výfukových plynů aut se slunečním
zářením ve spodní vrstvě atmosféry, v organizmech narušuje dvojné
vazby sloučenin. Jeho účinky zpomalují růst rostlin, dráždí sliznice
živočichů a podílí se i na zvýšené erozi památek. Přízemní O3
vzniká také provozem kopírovacích strojů a některých tiskáren. Proto
by se mělo v takových místnostech důkladně větrat.
Přirozený vznik přízemního ozonu
můžeme pozorovat při bouřkách v blízkosti blesků.
Třetí praktická fáze je zaměřena na
mikroskopování rostlinných průduchů (místa vniku ozonu do rostliny),
na pěstování tabáku a na mapování vlivu ozonu na listy tabákových
rostlinek – výskyt skvrnitosti (důsledek rozkladu chlorofylu) a
celkový růst rostlin.
Záznamové karty i s přesnou
souřadnicovou lokalizací místa se odesílají do Prahy na celkové
vyhodnocení.
Doplňkem je i soutěž o největší
tabákovou rostlinu, která může v ideálních podmínkách měřit okolo
3m.
mladé tabákové
rostlinky – předpěstování ze semen
zdravé lity tabáku
skvrny v důsledku
poškození ozonem
květenství tabáku |