Naučná
stezka v Městském parku ( nad kinem)
V první polovině školního roku 2005/2006
probíhal na naší škole projekt,který
směřoval k výstavbě naučné stezky v Městském
parku. Souběžně s našimi aktivitami se v obdobné záležitosti
angažovali i žáci vrchlabského gymnázia a DDM Pelíšek.
Žáci monitorovali přírodní prostředí
v parku, seznamovali se s jeho historií , podíleli se na jeho
úpravách, vyráběli ptačí budky a vytvářeli obsah naučných panelů.
V poslední fázi projektu žáci vyráběli pracovní listy, které byly
distribuovány na vrchlabské školy. Tyto pracovní listy slouží
k aktivnímu prožití intenzivní naučné stezky , motivují návštěvníky
k pozorné prohlídce.
Naučná stezka čítá 25 panelů a 1 panel
úvodní, v dolní části přislíbil MěÚ vybudovat dětské hřiště. Na jaře
2006 budou v parku vyvěšeny zbývající budky pro drobné dutinové
ptáky, které budou také pravidelně kontrolovány a čištěny.
Naučná stezka byla za účasti veřejnosti
slavnostně otevřena 4.listopadu 2005.

Vstupní prostor – budoucí koutek pro nejmenší

Zchátralému dětskému hřišti vracíme život


Bez práce nejsou koláče


Něco málo informací nám doufejme neuškodí


Čeká
na nás 25 zajímavých panelů


Vítejte v městském parku
Víš, že
v parku je stará secesní vodárna ?

A zbytek po
pivovarském vodojemu ?

Také je tam
pomník válečným veteránům z 19.stol.

A
zbytek po bývalé restauraci

Pracovní listy k naučné stezce v Městském parku - test
- 2.vydání (2009), ke třetí renovaci naučné stezky (2008)
- na 3. renovaci se podíleli : DDM Pelíšek, Správa KRNAP,
Krajský úřad
Královehradeckého kraje
- pracovní listy vytvořila ZŠ Školní Vrchlabí
- čísla otázek
odpovídají číslům naučných panelů
-
Který rok lze
považovat za průlomový ve vzniku parku ? ………………….
-
Podtrhni
živočicha, který zoologicky patří mezi hmyzožravce :
srnec obecný –
netopýr velký – ježek obecný (západní)
-
V lesích
vysokých horských poloh běžně nenajdeme (podtrhni) :
veverku obecnou
– lasici kolčavu – prase divoké
-
Přiřaď
živočicha, ke kterému se vztahuje pojem související s
rozmnožováním :
říje (……………..), skolení (………………….), honcování
(…………………………….)
-
Který
z uvedených živočichů nepatří mezi sociální (společenský)
hmyz
(podtrhni) –
čmelák, lumek, pilořitka, včela medonosná
-
Chladné klima
ovlivňuje rychlost růstu dřeva a jeho kvalitu.Podtrhni z
výběru :
zanedbatelně, urychluje, zpomaluje, dřevo je hustší, řidší
-
Jako suťový
označujeme les (podtrhni): horský, kamenitý, nížinný
-
Duby byly
často pro zpevňující účely vysazovány záměrně na (podtrhni):
hráze rybníků,
na lesní svahy, na břehy řek
-
Podtrhni
nepravdu o bříze bělokoré : má výhřevné dřevo, je to pionýrská
dřevina, je
stínomilná, je to léčivka
-
Jasan je strom
typický pro (podtrhni) : bory, horské lesy,lužní lesy
-
Za bouřek není
vhodné ukrývati se pod korunami stromů. Když už to musí být, pro
svoji bezpečnost si vyberu raději (podtrhni) : dub – buk
-
Pinie je
označení pro (podtrhni) : smrk, borovici, břízu, modřín, jedli
-
Klouzek sličný
je ve vztahu k modřínu v (podtrhni) :
symbioze- mykorhýza,parazitizmu, poloparazitizmu
-
Proč pod jedlí
nenajdeme na zemi staré šišky? …. ………………………………………….
-
Zdůvodni, proč
jeřáb neroste uprostřed vzrostlého lesa ?
……….
……………………………………….
-
Mezi
sokolovité dravce patří (podtrhni) : jestřáb, káně , poštolka
16. Co jsou
vývržky dravců a sov
?..................................................................................
17.Který
z uvedených ptáků nepatří mezi pěvce (podtrhni) : krkavec –žluna-
sojka –
vrána
18.Dutiny a
polodutiny stromů ke hnízdění nepotřebuje (podtrhni) :
špaček obecný,
rehek zahradní, červenka obecná, lejsek
19.Napiš druhový
název naší největší sýkory : ………………………………………………
-
Plachtění
dravců a čápů umožňuje stoupání (podtrhni) : teplého –
chladného vzduchu
-
Prvosenka,
kopřiva, řebříček a jahodník mají společnou oblast
využitelnosti. Patří mezi tzv. ………………….. ………… , ……………………………………..
-
Jak se liší
postavení mladých listů kapradin od jiných rostlin ?
…………………………………………
………………………………………………
-
Celá řada
rostlin je u nás nepůvodní. ze které evropské oblasti pochází
jírovec maďal?
……………………………….. …………………………….
-
Lipové dřevo
má od pradávna největší využití v (podtrhni) :
nábytkářství ,
hudebnictví, řezbářství
Všechny odpovědi
lze najít na jednotlivých panelech Naučné stezky.
Tato intenzivní naučná stezka vznikla
za spolupráce ZŠ Školní, gymnázia, DDM Pelíšek , MěÚ Vrchlabí a
Správy KRNAP.
Partneři projektu : Královehradecký
kraj, SEVER,Partnerství, TOYOTA
Den Země slavila 8.A mj. úklidem listí,
ale i vyplňováním otázek k naučné stezce.


A takto vypadají panely po renovaci z roku
2008


Na renovaci se podílel DDM Pelíšek, Správa
KRNAP a Královehradecký kraj.
Pracovní listy k naučné stezce v Městském parku
- autorské řešení
( test i autorské řešení ke stažení na
www.zsskolnivr.cz/ekologicka_vychova.htm. )
- 2.vydání (2009), ke třetí renovaci naučné stezky (2008)
- na 3.renovaci se podíleli : DDM Pelíšek, Správa KRNAP,
Krajský úřad
Královehradeckého kraje
- pracovní listy vytvořila ZŠ Školní Vrchlabí
- čísla otázek
odpovídají číslům naučných panelů
16.
Který rok lze považovat za průlomový ve vzniku parku ? ………………….
(1893)
17.
Podtrhni živočicha, který zoologicky patří mezi hmyzožravce :
srnec obecný –
netopýr velký – ježek obecný (západní)
18.
V lesích vysokých horských poloh běžně nenajdeme (podtrhni) :
veverku obecnou
– lasici kolčavu – prase divoké
19.
Přiřaď živočicha, ke kterému se vztahuje pojem související s
rozmnožováním :
říje (jelen), skolení (liška), honcování (zajíc)
20.Který z uvedených živočichů nepatří mezi
sociální (společenský) hmyz
(podtrhni) –
čmelák, lumek, pilořitka, včela medonosná
21.
Chladné klima ovlivňuje rychlost růstu dřeva a jeho kvalitu.Podtrhni
z
výběru :
zanedbatelně, urychluje, zpomaluje, dřevo je hustší,
řidší
22.Jako suťový označujeme les (podtrhni): horský,
kamenitý, nížinný
23.Duby byly často pro zpevňující účely vysazovány
záměrně na (podtrhni):
hráze rybníků,
na lesní svahy, na břehy řek
24.Podtrhni nepravdu o bříze bělokoré : má
výhřevné dřevo, je to pionýrská
dřevina,
je stínomilná, je to léčivka
25.
Jasan je strom
typický pro (podtrhni) : bory, horské lesy,lužní lesy
26.Za bouřek není vhodné ukrývati se pod korunami
stromů. Když už to musí být, pro svoji bezpečnost si vyberu raději
(podtrhni) : dub – buk
27.Pinie je označení pro (podtrhni) : smrk,
borovici, břízu, modřín, jedli
28.Klouzek sličný je ve vztahu k modřínu v (podtrhni) :
symbioze- mykorhýza,parazitizmu, poloparazitizmu
29.Proč pod jedlí nenajdeme na zemi staré šišky? ….
rozpadají se na stromě
30.Zdůvodni, proč jeřáb neroste uprostřed vzrostlého
lesa ?
………. je
světlomilný
31.
Mezi sokolovité dravce patří (podtrhni) : jestřáb, káně ,
poštolka
32.Co jsou vývržky dravců a sov ?.......zbytky
nestrávených chlupů, kostí a
zubů
33.Který z uvedených ptáků nepatří mezi pěvce (podtrhni)
: krkavec –žluna-
sojka – vrána
34.Dutiny a polodutiny stromů ke hnízdění nepotřebuje
(podtrhni) :
špaček obecný,
rehek zahradní, červenka obecná, lejsek
35.Napiš druhový název naší největší sýkory : ……
sýkora koňadra
-
Plachtění
dravců a čápů umožňuje stoupání (podtrhni) : teplého
–
chladného vzduchu
-
Prvosenka,
kopřiva, řebříček a jahodník mají společnou oblast
využitelnosti. Patří mezi tzv. ………………….. (léčivé byliny, vytrvalé
rostliny)
-
Jak se liší
postavení mladých listů kapradin od jiných rostlin ?
…………………………………………
(mladé listy jsou spirálovitě stočené)
-
Celá řada
rostlin je u nás nepůvodní. ze které evropské oblasti pochází
jírovec maďal?
……………………………….. (Balkánský poloostrov, JV Evropa)
-
Lipové dřevo
má od pradávna největší využití v (podtrhni) :
nábytkářství ,
hudebnictví, řezbářství
|