Specifické poruchy učení (SPU) je
souhrnný název pro vývojové poruchy
DYSLEXIE – porucha
osvojování čtení
DYSGRAFIE – porucha
osvojování psaní
DYSORTOGRAFIE – porucha
osvojování pravopisu
DYSKALKULIE – porucha
osvojování matematických dovedností
DYSPRAXIE – porucha, která
postihuje osvojování, plánování a provádění volních pohybů.
Předpona dys-
Znamená rozpor, deformaci.
Například dysfunkce je špatná, deformovaná funkce. Z hlediska vývoje
znamená dysfunkce funkci neúplně vyvinutou, zatímco afunkce je
ztráta funkce již vyvinuté. V uvedených pojmech znamená předpona dys-
nedostatečný, nesprávný vývoj dovednosti. Druhá část názvu je
přejata z řeckého označení té dovednosti, která je postižena.
Dys- poruchou není
pomalé osvojování dovedností číst,
psát a počítat u dětí vývojově nezralých, u dětí s nízkou úrovní
rozumových schopností.
( Zelinková O.: Poruchy
učení.Portál, Praha 2003)
Dyslexie
je vývojová porucha čtení,
buď vrozená nebo získaná poškozením mozku. Jde o nejčastější formu
spec. vývojové poruchy učení (SPU), která se projevuje nesnázemi při
učení se číst při současném zachování inteligence a přiměřených
sociokulturních příležitostech. Dyslektik je výrazně ohrožen
znesnadněním přístupu k tradičním vzdělávacím podnětům. Vyrovnává se
zvláštní péčí v dyslektických třídách.Slovo dyslexie je
odvozeno z řeckého „lexis“, což znamená slovní vyjadřování, řeč,
jazyk, a předpony „dys-“, která naznačuje, že něco je nedokonalé,
porušené, nepatřičné. Dle MKN-10 je řazena do diagnostické skupiny
Porucha čtení specifická.
Příčiny
Dyslexie je podmíněna
poruchami v základních poznávacích schopnostech, přičemž jejich
příčinou je nejčastěji
dědičnost.
Rodiče dyslektici mají 50% pravděpodobnost, že jejich dítě bude
trpět stejnými obtížemi. Dále může být porucha způsobena změnami ve
stavbě a funkci centrální nervové soustavy, které často vznikají v
období
těhotenství nebo kolem
porodu, nedostatečným rozvojem některých psychických funkcí. U
některých jedinců lze poruchu odstranit, u jiných přetrvává v určité
podobě až do dospělosti.Problém pravděpodobně spočívá v nedostatečné
souhře a spolupráci obou mozkových hemisfér. K tomu, aby
dítě v počátcích výuky úspěšně zvládalo čtení, je třeba nikoli
vyhraněné funkční dominance jedné mozkové hemisféry nad druhou, ale
naopak jejich dobré spolupráce. Dokud dítě písmena dobře nezná a
jejich sestavy pouze „luští“, zaměstnává především hemisféru pravou.
Jakmile začne spojovat tvary písmen se zvuky a zvláště když je pak
naplňuje věcným obsahem, tj. když čte významy vnímaných slov, nutně
vstupuje do hry hemisféra levá a přebírá vedoucí roli.Specifické
poruchy čtení mohou být různého stupně a různé závažnosti – mohou
být relativně lehké, těžší a velmi těžké. Možno předpokládat, že
výskyt dyslexií těžkého stupně se v jednotlivých zemích nebude mnoho
lišit, neboť mozková poškození či mozkové dysfunkce, které jsou
jejich podkladem, mají v populaci víceméně rovnoměrné rozložení.
Naproti tomu výskyt poruch lehčích je zřejmě variabilnější, neboť
kromě onoho společného neurofyziologického základu je daleko více
závislý na dalších psychologických a sociokulturních činitelích,
které v daném případě k onomu základu přistupují. Je to především
struktura toho kterého jazyka, jeho gramatika a jeho pravopis, dále
metoda školní výuky čtení a pravopisu, kulturní úroveň rodiny,
dvojjazyčnost či vícejazyčnost rodinného prostředí, hodnota školního
vzdělání v dané společnosti, prestiž rodiny a konečně i úroveň
diagnostiky a nápravné péče.
zdroj: http://cs.wikipedia.org
Dyskalkulie
Dyskalkulie je
specifická porucha počítání. Zahrnuje specifické postižení
dovednosti počítat, kterou nelze vysvětlit mentální retardací ani
nevhodným způsobem vyučování. Porucha se týká ovládání základních
početních úkonů, (sčítání,
odčítání,
násobení a
dělení) spíš než abstraktnějších dovedností v oblasti
algebry,
geometrie apod. Podle 10. revize Mezinárodní klasifikace nemocí
„Duševní poruchy a poruchy chování“ patří dyskalkulie mezi
„Specifické vývojové poruchy školních dovedností“ pod kódem F 81. 2.
L. Košč rozumí vývojovou dyskalkulií vývojovou strukturální poruchu
matematických schopností, která má svůj původ v genově nebo
prenatálními poškozeními podmíněném narušení těch partií mozku,
které jsou přímým anatomicko-fyziologickým substrátem věku
přiměřeného vyzrávání matematických funkcí, které ale nemají za
následek současně i poruchy všeobecných mentálních schopností.
Dyskalkulie je tedy chápána jako
porucha učení, která nesouvisí s nižší
inteligencí. Vývojová dyskalkulie se vyznačuje poměrně pestrou
škálou charakteristických příznaků, podle kterých se také člení na
jednotlivé typy. Jednotlivé typy vývojových dyskalkulií jsou řazeny
podle vývoje matematických schopností s tím, že jsou-li narušeny
vývojově nejranější předpoklady k počítání, pak tím hlubší jsou
projevy obtíží v matematice.
zdroj: http://cs.wikipedia.org
Dysortografie
Dysortografie je
specifická porucha
pravopisu. Postihuje celkovou oblast
gramatiky či jen určitých jevů.
Často se
vyskytuje porucha v porozumění a aplikaci
-
gramatických pravidel
-
tvarosloví
-
syntaxe
Hlavní
vyskytující se obtíže
-
specifické dysortografické jevy
(jejich výskyt je ovlivněn zejména nedostatečným rozvojem
sluchového vnímání, vnímání rytmu, chápání obsahu textu a
nedostatečným rozvojem grafomotoriky)
-
chyby v oblasti aplikace gramatických pravidel
(zejména v důsledku nevyvinutého jazykového citu, nedostatečného
osvojení systému mateřského jazyka, poruch paměti a automatizace
deficity v oblasti pozornosti, paměti, automatizace a
grafomotoriky)
-
další vyskytující se obtíže (sluchová
analýza, rozlišování artikulačně blízkých hlásek,
specifické asimilace,
nerozlišování tvrdých a měkkých slabik, specifická artikulační
neobratnost)
Důsledky
Osoby trpící
dysortografií lze rozdělit na 2 typy:
-
hyperaktivní typ – osoba je se psaním hotova
dříve, než si stihne vše promyslet a ujasnit, dochází tak k velkým
chybám
-
hypoaktivní typ – osoba píše zdlouhavě, trvá jí
dlouho, než určitý výraz v paměti vyhledá
zdroj: http://cs.wikipedia.org
Dysgrafie
3.1 Vymezení dysgrafie
Původ slova dysgrafie
vychází z řeckého grafein, což znamená psát. Dysgrafie je
specifická porucha písemného projevu při normálních intelektových
předpokladech, obvyklém pedagogickém vedení a přiměřené
sociokulturní úrovni a je organicky podmíněná. Matějček (1995)
posuzuje dysgrafii z neurologického hlediska jako grafomotorickou
dyspraxii. Zelinková (2003) uvádí, že dysgrafie je způsobena
deficity především v následujících oblastech: hrubá a jemná
motorika, pohybová koordinace, celková organizace organismu, zraková
a pohybová paměť, pozornost, prostorová orientace, porucha
koordinace systémů, které zajišťují převod sluchového nebo
zrakového vjemu do grafické podoby, tj. spojení foném – grafém při
psaní podle diktátu a spojení mezi tiskacím a psacím písmem.
Obtíže pramení z
toho, že je porušena koordinace a integrace vizuální percepce, tj.
zrakového vnímání a motorického výkonu ruky
(Kaprová 2000, s. 45).
Písmo je neuspořádané, kostrbaté až nečitelné, časté jsou škrty i
přepisy, vlastní akt psaní je těžkopádný, pomalý, neobratný a
objevují se problémy se zapamatováním správného tvaru grafémů.
Písemný projev je celkově neupravený.
Selikowitz (2000)
uvádí, že se dysgrafii ve srovnání s dyslexií a dysortografií
dostává malé pozornosti. Psaní není možné objektivně hodnotit pomocí
standardních testů, také upozorňuje na poměrnou vzácnost
závažných poruch psaní. Může být diagnostikována u dětí s
poruchou čtení při komplexním vyšetření. Samostatně se porucha psaní
projeví až později na základní nebo střední škole. Pozdní diagnóza
souvisí s požadavky kladených na dítě při psaní. Jedinci s dysgrafií
jsou totiž často schopni psát čitelně, pokud mají dostatečně dlouhý
čas na psaný na psaný projev.
Projevy dysgrafie
se liší od
dítěte k dítěti. Drobné svalstvo rukou bývá ochablé, nezpevněné,
svalové napětí je zvýšené (často se to netýká pouze svalstva ruky,
ale celého těla). Děti mívají neuvolněnou někdy i celou paži,
předloktí, zápěstí i prsty pro psaní. Pohyby jsou křečovité,
nepřesné, rozsah pohybů bývá menší, se stoupající zátěží stoupá i
unavitelnost a kvalita pohybu se ještě zhoršuje.
Dysgrafie se projevuje
ve zrakovém vnímání, prostorové orientaci, paměti, představivosti,
pozornosti či smyslu pro rytmus. Převod sluchových nebo zrakových
vjemů do grafické podoby je narušen.
Obtíže
vznikají při problémech při nevyhraněné nebo zkřížené lateralitě
a přecvičeném praváctví či leváctví. Psaní přecvičených leváků
má někdy týž ráz jako psaní dětí s mírnějšími motorickými defekty,
není však dysgrafií v pravém slova smyslu (Zelinková, 2003).
Nejproblematičtější bývá typ zkřížené laterality, kdy je dominantní
levá ruka a pravé oko. Zkřížená lateralita má dopad na oblast
percepční, centrální a na oblast výkonovou. Děti se zkříženou
lateralitou mívají při psaní většinou nápadně pomalejší pracovní
tempo, písmo i úprava jsou snížené kvality (Jucovičová, Žáčková,
2005).
Nejobvyklejší potíže, které
signalizují specifickou poruchu psaní, jsou podle Selikowitze
(2000): pohybové potíže s plánováním pohybu, špatné držení tužky,
vada vizuálního vnímání, poruchy vizuální paměti, vada prostorové
orientace a snížená rychlost zpracování písemného záznamu.
Psaní není automatizováno ani
ve vyšších ročnících. Dysgrafie se neprojevuje jen v procesu psaní,
ovlivňuje oblast matematiky a zvláště geometrii. Zelinková (2003)
uvádí, že zvládnutí geometrie předpokládá grafomotorické dovednosti,
pravolevou a prostorovou orientaci a prostorovou představivost.
Důležitou pomůckou je modelování. Rýsování vyžaduje
intenzivní nácvik. Výrazně snížená kvalita rysů je způsobena
nepřesným rýsováním, dítě nedodržuje správné tvary, nedotahuje či
naopak přetahuje linku, příliš tlačí na tužku a narýsovaná čára je
vyrytá do papíru. Problémy způsobuje také kružítko, které dítě drží
příliš pevně, nedokáže s ním správně manipulovat a často mu vypadává
z ruky. V matematice může ovlivnit výkon dítěte nesprávný zápis
tvarově podobných číslic a zápis slovních úloh, proto děti s
dysgrafií potřebují více času na osvojení a zapamatování způsobu
zápisu. Mnohdy nedokáží po sobě správně přečíst vlastní zápisky ani
v naukových předmětech a pracovat s nimi. V českém jazyce bývá někdy
omezena schopnost písemného vyjádření. Kresba dítěte s dysgrafií je
nápadně obsahově chudší a jednodušší - odpovídá tedy i vývojově
nižší věkové kategorii.
Samotný proces psaní vyčerpává
kapacitu koncentrace pozornosti tak, že jedinec není schopen se
soustředit na obsahovou a gramatickou stránku projevu. Michalová
(2001, s. 20) popisuje tyto specifické dysgrafické chyby:
• obecně nečitelné písmo, a to i
přes dostatečný čas a pozornost věnovaný danému úkolu tendence k
směšování psacího a tiskacího písma, nepravidelná velikost,
rozličnost tvarů, nerovnost linií, nerovnoměrný sklon, častá
neschopnost dodržet psaní na řádku
• nedopsaná slova či písmena,
vynechávání slov v souvislém textu
• nepravidelná hustota mezi slovy
a písmeny
• často atypický úchop psacího
náčiní či křečovitý úchop prstů ve špetce s prolomeným ukazovákem
přesto, že ruka se nám jeví celkově uvolněně
• zvláštní držení těla při psaní
• diktování si polohlasem sledu
písmen, bedlivé pozorování vlastní píšící ruky
• výrazně pomalé tempo práce,
neskonalé úsilí při veškerém písemném projevu
• obsah napsaného v časové tísni
velice často na žádném stupni školního vzdělávání nekoordinuje se
skutečnými žákovými či studentovými jazykovými dovednostmi a
schopnostmi
zdroj :
http://is.muni.cz/th/54695/pedf_m/DP_dysgraphia2007.pdf
Dyspraxie
-
je specifická vývojová porucha motorických funkcí. Podobně jako
dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie patří i dyspraxie
mezi specifické vývojové poruchy učení. Všechny uvedené poruchy se
mohou vyskytovat samostatně, často se však navzájem kombinují.
Dyspraxie je specifická vývojová
porucha motorických funkcí u dítěte s inteligencí průměrnou a vyšší.
Dítě s dyspraxií vykazuje rozdíl mezi pohybovými schopnostmi a
věkem. Má obtíže při osvojování komplexních pohybových dovedností.
Hrubá motorika je ve vývoji opožděná a dítě má problémy v nápodobě
viděných pohybů. Následně si obtížně osvojuje úkoly vyžadující
jemnou motoriku.
Dítě trpící touto poruchou je
často označováno za neobratné, nemotorné či nešikovné.
V minulosti byly tyto obtíže známy
také pod názvy:
- syndrom nešikovného
dítěte
- minimální mozková
dysfunkce
Jedná se o
poruchu či nezralost v uspořádání pohybů, která vede k dalším
problémům v oblasti jazyka, percepce a myšlení
-
problém základní struktury - svalová ochablost a nepružnost nebo
snížený svalový tonus provázený naopak zvýšenou pružností a
pohyblivostí
- přijímání informací
a plánování aktivit - obtíže promyslet a naplánovat co a jak má být
uděláno.
- percepční obtíže -v
oblasti zrakového nebo sluchového vnímání.
- obtíže vykonat pohyb
(činnost) - děti mohou mít problémy s tím, že neví, jaký první krok
mají udělat; mají potíže s časovou posloupností a návazností pohybů.
- porucha v koordinaci
očních pohybů patrná obzvláště při čtení
- porucha motoriky
mluvidel
zdroj : http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/D/Dyspraxie
|