Projektové vyučování na Vrchlabsku ve
spolupráci se základními školami koordinuje oddělení ekologické
výchovy KRNAP a DDM Pelíšek.
Cílem projektu Strom je
netradičním způsobem seznámit žáky s problematikou stromů.
Co to stromy jsou, jaké druhy dřevin
rozeznáváme, jaké funkce plní v krajině i v životě člověka.
Žáci pracují ve skupinách s pracovními
listy, učí se týmové práci, v arboretu Ekoareálu Liška poznávají
dřeviny na vlastní oči .
Práce ve skupinách
Prožitkovým způsobem čerpají další
informace formou her a přednášek s diapozitivy . Další poznatky o
dřevinách – o významu stromů v lidských kulturách, o ošetřování
stromů aj. získávají při exkursi v zámeckém parku, ovocné školce a
přilehlém lese. Cílem projektu není pouze předávání odborných
informací o dřevinách, ale především zdůraznit ekologický ,
estetický a společenský význam stromů.
Estetický zážitek z fotografií lesní
krajiny si žáci jistě odnesli z výstavy o lese, kterou vypracovalo
Hnutí DUHA Podkrkonoší. Výstavu obohatily také výtvarné
práce žáků 7.A na téma Strom a žáků 6.C na téma Strom fantazie.
Projekt prolínal předměty přírodopis
(práce s pracovními listy, prohlídka arboreta), zeměpis (strom
v erbech, strom v názvu měst, strom ve státních vlajkách), výtvarná
výchova, pracovní
činnosti, zejména v 7.A.
Strom Fantazie –
pracovní činnosti, Barbora Zuzánková, 6.tř.
Koláž na téma Strom –
výtvarná výchova
Strom ve vlajce státu
– zeměpisné praktikum
V hodinách zeměpisného praktika také
žáci vyhledali na 70 obcí, které mají ve svém názvu jméno stromu
nebo keře.
Borovany |
jižní čechy |
Borovice |
Borovce |
východní
morava |
Borovice |
Borovnice
(Rychnov nad Kněžnou) |
východní
čechy |
Borovice |
Borovnice
(Trutnov) |
východní
čechy |
Borovice |
Borovnice
(Žďár nad Sázavou) |
východní
čechy |
Borovice |
Borovička |
východní
čechy |
Borovice |
Borovno |
západní
čechy |
Borovice |
Bukov |
střední
morava |
Buk |
Buková
(Plzeň-jih) |
západní
čechy |
Buk |
Buková
(Prostějov) |
východní
morava |
Buk |
Bukovany
(Benešov) |
záp.-již.
čechy |
Buk |
Bukovany
(Hodonín) |
jižní
morava |
Buk |
Bukovany
(Sokolov) |
západní
čechy |
Buk |
Bukovec
(Domažlice) |
západní
čechy |
Buk |
Bukovno |
sev.-vých. |
Buk |
Česká Bříza |
záp.-již.
čechy |
Bříza |
Česká Lípa |
severní
čechy |
Lípa |
Český Bukov |
severní
čechy |
Buk |
Český Dub |
východní
čechy |
Dub |
Dub |
východní
morava |
Dub |
Dub nad
Moravou |
východní
morava |
Dub |
Dubá |
střední
čechy |
Dub |
Dubeč |
severní
čechy |
Dub |
Dubenec
(Příbram) |
záp.-již.
čechy |
Dub |
Dubenec
(Trutnov) |
východní
čechy |
Dub |
Vřesina |
východní
morava |
Vřes |
Vřeskovice |
západní
čechy |
Vřes |
Vřesovice |
vých.-již.
morava |
Vřes |
Zádub –
Závisím |
západní
čechy |
Dub
|
Město |
STROMY |
Brno-Královo pole |
Listnatý ? |
Bruntál |
Listnatý ? |
Cestice |
Lípa |
Dobrá voda |
Topol |
Dubá |
Dub |
Jablonec nad Nisou |
Jabloň |
Karvinná |
Bříza |
Ostrava-Vítkovice |
Listnatý ? |
Příbram-Březové hory |
Listnatý ? |
Semily |
Listnatý ? |
Svidník |
Smrk |
Teplice-Trnovany |
Listnatý ? |
Trutnov-Staré město |
Listnatý ? |
Vamberk |
Borovice |
Vrchlabí |
Smrk |
Špindlerův Mlýn |
Smrk |
Žacléř |
Smrk |
Zbraslav |
Topol |
Strom v erbu města –
zeměpisné praktikum
Projektové dopoledne – kooperativní
vyučování
1. Žáci se postavili mimo lavice,
představili si oblíbený strom, zavřeli oči, vcítili se do stromu a
rukama představovali větve. Poté své pocity nakreslili na
papír.
2. Památné stromy – staré,
chráněné, historicky významné.... dříve na území ČR posvátnýdub, od
národního obrození lípa.
3. Diapozitivy – ekologie lesů
Krkonoš, ukázky požerků lýkožroutů a dřevokazných mravenců.
4. Skupinová práce :
- dle vyprávění úryvku z knihy
poznej strom
- význam stromů
- prohlédni si obrazy na
školní chodbě a poté splň zadané úkoly
- co víš o patrovitosti lesa
- rozděl přichystané plody na
plody stromů a keřů
- seřaď výřezy kmenů dřevin
podle tvrdosti dřeva
- ze směsice překrývajících se
obrázků vyber obrázky, které patří do lesa, nebo které
se vyrábějí ze dřeva
- odkrývej políčka a co
nejdříve uhodni, která dřevina se skrývá v pozadí
- obrázková abeceda : každý
obrázek přírodniny odpovídá písmenu, z řady obrázků
sestav text
- poslech písničky o ptácích a
stromech – které stromy se v písničce objevily ?
5. Diapozitivy z USA
Práce ve skupinách
Diapozitivy – ekologie
lesů Krkonoš; USA
EXKURSE – stanice mladých
ochránců přírody, zámecký a městský park,ovocná školka - genobaka
krkonošských ovocných dřevin
1. Poznávání hlasů lesních
živočichů z nahrávky MC
2. Skupinová soutěž – najdi první
deset označených stromů a pojmenuj je
3. Skupinová soutěž – přiřaď
k listům příslušné plody
4. Poznávání stromů v parku
5. Zásahy člověka do růstu stromů
a jeho zdravotní a morfologické následky
6. Skupinová soutěž – najdi strom
se svým číslem (očíslované zezadu kmene), dotkni se ho a pošli
štafetu dál
7. Tematické okruhy – práce ve
skupinách
a) jak se měří výška stromu
b) obvod stromu – k pokácení
svého stromu potřebuji povolení Městského (Obecního) úřadu, má-li
strom ve výšce 130 cm obvod kmene 80 cm a více
c) jak se pozná stáří a zdravotní
stav rostlého stromu – dřevní sondou (nebozez)
8. Soutěž pro trojice – získej od
ostatních co nejvíce šátků
VÝSTAVA – LES
Přes 20 panelů s fotografiemi a textem
o lese – připravilo Hnutí Duha Podkrkonoší.
Výstava o lese s prezentací projektu
STROM byla zpřístupněna také vrchlabské veřejnosti.
Součástí výstavy,která proběhla ve
vstupní hale školy, byla také soutěž o ceny – poznej
z fotografií kůru stromů.
Vyber si z těchto druhů : bříza
bělokorá, smrk ztepilý, buk lesní, lípa srdčitá, jedle bělokorá,
jilm horský, borovice
lesní, olše lepkavá
1.
2.
3.
4.
5.
Správné odpovědi: 1 =
borovice lesní
2 = bříza bělokorá
3 = buk lesní
4 = jedle
bělokorá
5 = smrk ztepilý
Realizace projektu časově omezena, z
projektu čerpáno v další výuce.
|