Autoři projektu: Středisko
ekologické výchovy SEVER
organizace
ECONTUR
Česko –
německý fond budoucnosti
ZŠ Školní
Vrchlabí
Cíl projektu:
Zapojení ekologické výchovy do jednotlivých předmětů.
Rozšíření
obzorů žáků o elektrické energii a o její úspoře, zejména v oblasti
osvětlení.
Seznámení
žáků i veřejnosti se zásadami udržitelného života a Místní agendou
21.
Aktivní
zapojení žáků i veřejnosti do projektu.
Instalace
moderního úsporného osvětlení ve škole a snížení spotřeby elektrické
energie.
ZŠ Školní se snaží mj. profilovat
mezi školami jako základní škola s rozšířenou ekologickou výchovou.
Každoročně se účastníme několika ekologicky zaměřených projektů.
Nyní na naší škole a třinácti dalších v ČR, probíhá dvouletý česko –
německý projekt Škola pro udržitelný rozvoj.
Myšlenka trvale udržitelného života
byla přijata většinou zemí OSN před 10 lety v Rio de Janeiru pod
názvem Agenda 21. Z celé škály námětů jsme si vybrali téma zaměřené
na úspory energie, zejména elektrické v oblasti svícení. Naší snahou
bylo upoutat na možnost úspor elektrické energie doma i ve škole.
V řadě případů byla nutná i spolupráce s rodiči, za což jim tímto
děkuji. Po celý čas nás provázely pracovní listy projektu „Posviťme
si na úspory“ od sdružení pro ekologickou výchovu TEREZA a
materiály hlavního garanta projektu - sdružení pro ekologickou
výchovu a etiku SEVER.
Na projektu se v různých jeho fázích
podílelo asi 200 žáků z šestých až devátých tříd. Rád bych vám
v tomto příspěvku přiblížil dosavadní výsledky, za něž jsme získali
ve Svitavách od sdružení TEREZA a organizace SEVEn hlavní cenu –
Podrobný energetický audit školy v hodnotě 120 000 Kč.
V hodinách pracovních činností,
matematice a fyzice se žáci různých tříd seznamovali s úspornými
zářivkami a polemizovali nad výhodami a nevýhodami zářivek a
žárovek.
V pracovních činnostech předkládali
návrhy na samolepky, které by mohly propagovat kampaň na používání
úsporných kompaktních zářivek. V předmětech přírodopis a chemie pak
diskutovali nad otázkami ochrany životního prostředí, která
jednoznačně vyplývá z používání úsporného osvětlení. V matematice a
fyzice zase žáci vypočítávali energetické a finanční úspory,
nahradí-li klasickou žárovku adekvátní zářivkou úspornou (úspora
500 – 3000 Kč dle typu zářivky během její životnosti). V „Blik
testu“ žáci zjišťovali, jak často doma s různými světly blikají a
zapisovali také, jak dlouho svítí sledované světlo během 24 hodin.
Tímto testem zjistili, do kterých
světel je výhodné instalovat zářivky a naopak kde ponechat stávající
žárovky (obecně se doporučuje instalace zářivek do světel,
kterými dlouho svítíme a méně blikáme). Vhodnými svítidly byla
světla v obývacím pokoji, jídelně, dětském pokoji a v lampičkách,
které svítí i několik hodin denně. V hodinách českého jazyka žáci
vypracovaly řadu otázek, které se pak staly součástí ankety o
úsporných zářivkách. Vlastní anketu provedli žáci mezi rodiči,
učiteli a obyvateli Vrchlabí. A takto vypadají výsledky některých
odpovědí od 75 respondentů starších 18 let: 61% dotazovaných
nakupuje elektrospotřebiče podle jejich příkonu, 39% se rozhoduje
převážně podle ceny a vzhledu výrobku. 38% respondentů získalo
základní informace o úsporných zářivkách z tisku, 31% z televize,
7% z jiných zdrojů a 2% tazatelů neznala úsporné zářivky.
V současné době používá v domácnostech alespoň v jednom světle
úspornou zářivku 66% lidí, 26% uvažuje o jejím zakoupení, neví zda
si zakoupí 4% a o nákupu úsporných zářivek neuvažuje 6%
respondentů. Při této anketě se žáci přesvědčili, jak těžké je
jednat s lidmi, jaká neochota a předráždivost panuje v naší
společnosti. V rámci pracovních činností žáci zmapovali trh a
nabídku úsporných zářivek v našem městě. 15 typů zářivek nabízí
v našem městě značka Osram, 9 typů Philips, 2 typy Wetra a po jednom
typu
Mignon a Sylvynia. Při tomto
průzkumu žáci mapovali i ochotu a kompetentnost personálu našich
elekter. Největší nabídku zářivek a vyčerpávající informace o nich
nám poskytli pracovníci elektry ATL. Žáci sedmých tříd hledali při
výuce českého jazyka výrazy, které se nějakým způsobem vztahují ke
světlu. Ze 30 výrazů uvedu např. posvícení, svíčková, světlá
barva, vysvětlit aj. V šestých třídách žáci ve výtvarné výchově
kreslili a komentovali situace, které by nastaly při náhlém a
dlouhodobém výpadku elektrické energie.
V rámci projektu proběhne na naší
škole výstava o vývoji osvětlení od starověku po současnost , a při
získání dostatečného množství finančních prostředků (řádově
v desítkách tisíc) se pokusíme nahradit stávající osvětlení tříd a
chodeb moderním, podstatně úspornějším osvětlením.
koordinátor projektu Dušan Vodnárek
Přehled jednotlivých aktivit:
vysvětlení zkratek předmětů: F
= fyzika, Př = přírodopis, Ze = zeměpis, Čj = český jazyk, CH =
chemie,
M = matematika, Pč = pracovní
činnosti, Vv = výtvarná výchova, D = dějepis, Inf = informatika
ÚNOR
1. Co je světlo, význam světla pro
organismy .................... F, Ze, Př
2. Světelné jevy v atmosféře
........................................... F, Ze
3. Světlo v českém jazyce
............................................... Čj
..................... viz. příloha A
BŘEZEN
1. Elektrická energie – co to je, kde
a jak vzniká, zdroje elektrické energie, jednotky ... F, CH, Ze, Př
2. Co se stane, když nepůjde
elektrický proud ................... Vv .....................
viz. příloha B
3. Úspory elektrické energie - příkon spotřebičů, izolační
materiály (zateplení), seznámení s úspornými zářivkami, výpočty
úspor el. energie i finančních prostředků vzniklých užíváním
úsporných zářivek
............................................................................
F, M,CH, Pč . ....... viz. příloha C
4. Návrhy motivů na reklamní samolepku
propagující používání úsporných zářivek ..........................
.......................................................................................
Pč, Vv ................. viz. příloha D
DUBEN
1. Vypracování souboru anketních
otázek, které prověří znalosti občanů o úsporných zářivkách
.........
.......................................................................................
Čj ...................... viz. příloha E
2. Realizace ankety mezi občany
Vrchlabí ......................... Pč
3. Výsledky ankety
........................................................ Pč, Inf
................ viz. příloha F
4. Průzkum trhu s úspornými zářivkami
ve Vrchlabí ............. Pč. ..................... viz. příloha
G
5. Vytvoření grafu spotřeby el.
energie v domácnostech žáků i ve škole za rok 2000 a 2001
a vytvoření podkladů pro srovnávací rok 2002. Diskuse nad průběhem
křivky grafu............................
.....................................................................................
Inf, Pč ................ viz. příloha H
6. BLIK TEST - zjišťování vhodnosti
domácích svítidel pro možnost využití úsporných zářivek v závislosti
na délce svícení a frekvenci zapínání (vypínání)..... práce v rodině
..... viz. příloha CH
KVĚTEN
1. Kresba plakátů na výstavu Jak
nesvítil pračlověk ............ Vv ...................... viz.
příloha I
2. Výstava v prostorách školy pro žáky
i veřejnost na téma – vývoj osvětlení od starověku po
současnost
...................................................................
Pč, Ze, D, Inf ....... viz. příloha J
FOTO NA KONCI TEXTU !
3. Den ohně – u příležitosti výstavy a
tradičního výstupu na Žalý (8.5.2002) uspořádali DDM a ZŠ Školní pro
děti odpolední posezení v přírodě. Děti se seznámili s potní chýší,
výrobou pochodní, s netradičními způsoby rozdělávání ohně (křesadlo,
lupa, třecí dřívka) a shlédli i různé typy ohňů.
ČERVENEC
Instalace dvou fotovoltaických článků
– didaktická pomůcka propagující využívání obnovitelných zdrojů
energie. Instalovala fy. Solartec, 100% dotaci poskytl SFŽP v rámci
projektu Slunce do škol
...............................................................................
viz. příloha N
FOTO VIZ. PROGRAM - SLUNCE
DO ŠKOL !
ŘÍJEN
Vlastní realizace projektu zaměřená
na rekonstrukci osvětlení tříd - instalace úspornějšího osvětlení
........................................................................
viz. příloha M
LISTOPAD
V rámci výstavy k projektu ENERGIE
jsme se zpožděním předvedli žákům i veřejnosti zářivkový panel –
praktická ukázka nižší spotřeby el. proudu u zářivky vůči žárovce
stejného výkonu. Dále zde žáci soutěžili o nejlepší fotografii se
světelnými efekty v soutěži Není světlo jako světlo.
Na výstavě byly prezentovány výsledky
Malého energetického auditu školy, byly zde i panely o obnovitelných
a neobnovitelných zdrojích energie.
Přílohy k projektu, jakožto celý
projekt, je možné zhlédnout na naší škole u p. u. Vodnárka
Ukázky obrázků
z referátů o jednotlivých typech svítidel, součást výstavy svítidel
Doprovodné fotografie k
projektu:
Výstava o vývoji osvětlení –
Jak nesvítil pračlověk
Zleva od shora:
karbidová lampa, petrolejka, svítilna pro svíčku držák
na louč, olejový hornický kahan, lucerna se svíčkou
závěsný tkalcovský kahan
zapůjčilo muzeum KRNAP
Svíčky parafínové, ze
včelího vosku a gelové
zapůjčili žáci,
učitelé a Květinářství Květa
Petrolejové lampy
zapůjčili žáci ,
učitelé a Antique Šmatolánová
Žárovky s uhlíkovým
(vlevo dole) a wolframovým vláknem
zapůjčila škola a
elektra ATL
Zářivky – kompaktní a
lineární
zapůjčila elektra
ATL
Kompaktní úsporné
zářivky
zapůjčila firma
SEVEn
Sodíkové a rtuťové
výbojky pouličního osvětlení
zapůjčily
Technické služby Vrchlabí
Instalace jednotrubicových
zářivkových těles na chodbě školy:
Jednotrubicová světla
s elektronickým předřadníkem , speciální leštěnou reflexní vrstvou a
časovým spínačem spotřebovávají menší množství elektrické energie,
neoslňují, osvěcují pouze prostor chodby a nikoliv strop, mají
příjemné „žluté “ světlo, které nedráždí oči, neblikají ani
nebzučí, mají mnohonásobně delší životnost.
Realizace projektu časově omezena, z projektu čerpáno v další výuce.
|